Domácí řád
Domácí řád je určen klientům, kteří jsou hospitalizováni v Sanatoriu Kochova. Naše zdravotnické zařízení poskytuje léčebnou, rehabilitační a ošetřovatelskou péči, která je financována podle zákona č. 48/1997 Sb. o veřejném zdravotním pojištění nemocenskými pojišťovnami.
- Přijetí do Sanatoria se uskutečňuje na základě doporučení ošetřujícího lékaře po odeznění akutního onemocnění nebo na základě praktického lékaře v případě postupného zhoršování zdravotního stavu v domácím prostředí. K hospitalizaci jsou klienti objednáni na základě žádosti.
- Klient je vyšetřen přijímacím lékařem a je seznámen s léčebným režimem (informovaný souhlas), a to formou pro něj přijatelnou a srozumitelnou, což stvrdí svým podpisem. Pokud není schopen podpisu, jeho souhlas se svědecky doloží.
- Klient je seznámen všeobecnou sestrou se Souhlasem ošetřované osoby, s dodržováním Domácího řádu, s Právy pacientů, a to do 24hodin po přijetí na lůžko, po podepsaném informovaném souhlasu a podání informací lékařem. Souhlas ošetřované osoby klient podepíše. Pokud není schopen podpisu, jeho souhlas se svědecky doloží.
- Management Sanatoria doporučuje klientům, aby finanční hotovost pro aktuální potřebu klienta, volně uložená v jeho nočním stolku nebo uzamykatelné skříňce z bezpečnostních důvodů nepřesáhla hodnotu 500Kč. Proto je klientům doporučeno cenné předměty a peníze nad 500Kč si uložit do centrální pokladny. Doklad o uložení dostane klient, kopie je uložena v dokumentaci klienta. Poučíme klienta, že jde o preventivní opatření proti ztrátě jeho peněz a osobních předmětů, a to přijatelnou formou, aby klient naše počínání správně pochopil.
- Pokud má klient u sebe léčiva, odevzdá je sloužící sestře. Přinesená léčiva budou použita k k jeho léčení, a to dle ordinace lékaře.
- Klient se může rozhodnout dle vlastního uvážení, zda bude používat své vlastní oblečení – pyžamo nebo zda si přeje ústavní prádlo, které při odchodu vrátí.
- Každý nově přijatý klient je uložen na čisté lůžko, čistotu by měl klient udržovat. Výměna ložního prádla se provádí dle potřeby, nejméně jednou týdně. Výměna osobního prádla se provádí denně a dle potřeb klienta.
- Ranní úprava klientů se provádí zásadně denně. Koupání nejméně jedenkrát týdně a dle potřeby. Pokud to zdravotní stav klienta nedovoluje, hygienická péče se provádí na lůžku.
- Ranní buzení se děje nejdříve v 7 hodin.
- Rozdělování léků provádí sestra podle ordinace ošetřujícího lékaře, klient požije lék v přítomnosti sestry.
- Stravu a dietu klienta určuje lékař s nutriční terapeutkou, porušování dietních předpisů narušuje léčení. Rodinní příslušníci a jiné návštěvy mohou nemocnému přinést potraviny, s možností uložení označených potravin do chladícího boxu k tomuto účelu umístěných v kuchyňce. Ponechávání a uschovávání jídla na pokoji není vhodné. Taktéž nejsou vhodné potraviny podléhající rychlé zkáze a potraviny, které se neslučují s dietou klienta.
- Zachování čistoty v našem zařízení je součástí řádného léčení. Proto je nutné zachovávat čistotu na pokojích , chodbách i koupelnách. Odhazování papírů a jiných odpadků na zem, z oken a do klozetových mís není dovoleno. Hořlavé a výbušné materiály nesmí být vhazovány do košů, ale do nádob k tomu určených. Komunální odpad se na oddělení separuje dle pokynu O třídění, shromažďování a odpovědnosti za odpady na oddělení. Informace podá staniční nebo sloužící sestra.
- Dodržování zvukového klidu je závazné pro klienty i zaměstnance. Noční klid je v letním období od 22,00 do 7,00 hodin, v zimním období od 21,00 do 7,00 hodin. Na pokojích by klient neměl rušit hlukem či jinými rušivými projevy, které by obtěžovali ostatní klienty.
- Telefonní hovory klientů jsou zajišťovány z vlastního mobilního telefonu nebo lze příjmové hovory klientovi předat pomocí služebního telefonu. Telefonáty mimo zdravotnické zařízení jsou možné za úplatu.
- Ústní i písemné stížnosti, přání, připomínky přijímá hlavní sestra a ředitel zařízení, a to osobně, písemně nebo prostřednictvím zdravotnického personálu. Klient má právo obrátit se se stížností přímo na ředitele zařízení. Pro písemné stížnosti, připomínky a náměty je zřízena schránka, která je umístěna v přízemí naproti výtahu.
- Před propuštěním klienta z našeho sanatoria je nutné odevzdat všechny zapůjčené předměty, osobní prádlo apod. V den propuštění předá staniční nebo úseková sestra lékařskou propouštěcí zprávu, ošetřovatelskou zprávu, léky pro další léčení na dobu 3 dnů, osobní doklady (pokud byly uloženy u sester). Hlavní sestra nebo sociální pracovnice předá cennosti a peníze z centrální pokladny (pokud tam byly uloženy). O propuštění jsou včas informovány příslušné struktury, a to jak zdravotnické, tak sociální, dle situace a stavu klienta. To znamená rodina, ošetřující lékař, domácí péče event. pečovatelská služba, sociální složky města či obce, jiné zařízení apod.
- Návštěvní doba je od 7 do 18,30 hodin. Snažíme se zapojovat rodinné příslušníky klientů do péče svých blízkých. Mají zde možnost naučit se některé rehabilitační a ošetřovatelské techniky, které mohou aplikovat v domácím ošetřování svých blízkých.
- Početné návštěvy doporučujeme omezit na pokoji klienta, v zájmu ostatních klientů. K tomuto účelu lze využít denní místnost.
- Informaci o tom, na kterém oddělení a pokoji leží příslušný klient podá ošetřující personál na sesterně příslušného oddělení. Jmenný seznam klientů není zpřístupněn veřejnosti, s ohledem na ochranu údajů o našich klientech.
- Umožňujeme propustky klientům za doprovodu rodinných příslušníků, ale omezené maximálně na 1noc a s nutností nahlásit termín propustky předem hlavní sestře nebo sociální pracovnici.
- Zdravotní péče je poskytována v souladu s lidskými právy, zákonnými a etickými normami. Pro zlepšení ošetřovatelské péče se snažíme navázat kontakt s rodinou klienta a poskytujeme potřebné informace, které jsou nutné pro zpětné zařazení klientů do běžného života. Snažíme se řešit aktuální problémy klientů. Poskytujeme sociální poradenství, informace o možnostech využití sociálních služeb v našem městě.
- Informace o zdravotním stavu klienta podá ošetřující lékař, ale pouze při osobním kontaktu. Předávání informací telefonicky je možné pouze po osobní domluvě a zadání komunikačního hesla, které je při telefonickém kontaktu ověřeno. Chráníme naše klienty před zneužíváním informací o jejich zdravotním stavu a dalších osobních údajích. Informace podáváme pouze osobám, které si klient určí dle jeho přání, které stvrdí svým podpisem v Informovaném souhlasu.
- Klientům je doporučováno nevstupovat bez důvodu do služebních místností zdravotnického personálu a kuchyněk na oddělení.
- Výtahu je klientům doporučeno používat pouze v doprovodu ošetřujícího personálu.
- Kouření je přísně zakázáno v celé budově Sanatoria z bezpečnostních důvodů a dle zákona č. 379/2005Sb § 8 odst.e). Pro klienty kuřáky je vyhrazeno pouze označené místo na zahradě ve venkovních prostorách.
- Je zakázáno donášet do zařízení alkoholické nápoje a jiné návykové látky. Je zakázáno, aby klient požíval alkoholické nápoje a jiné návykové látky.
- Klienti, kteří nedodržují předepsané léčebné postupy nebo hrubě poruší domácí řád, mohou být propuštěni z léčení v našem zařízení.
- Management Sanatoria si vyhrazuje právo aktualizovat domácí řád.